apple id مشاوره خانواده - زدودن تجارب تلخ
apple id مشاوره خانواده - زدودن تجارب تلخ
 
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

 
 
نویسنده : محمد کارگر
تاریخ : دوشنبه 21 تیر 1395
نظرات

تجارب یا خاطرات تلخ گذشته دو دسته اند: ۱. آنهایی كه خود ما در ایجاد و تداوم آنها نقش داشته ایم. ۲. آنهایی كه خارج از تصمیم و اراده ما بوده است. برای هر دو دسته این اتفاقات یك نسخه كلی وجود دارد: پذیرفتن آن واقعیت تلخ و دردناك.

ممكن است خاطره تلخ ما به از دست دادن عزیزی مربوط باشد یا به قطع یك ارتباط عاطفی ممكن است از نظر اقتصادی دچار مشكل شده باشیم شغل مان را از دست داده باشیم، مورد تمسخر یا استهزاء دیگران قرار گرفته باشیم، از جایی یا كسی كه انتظارش را نداشتیم طرد شده باشیم و... آنچه در تمام این موارد مشترك است، تجربه از دست دادن یا همان فقدان است. 


هیجانی هم كه در تمام این موارد مشترك است «غم و اندوه» است. تا وقتی كه نخواهیم این واقعیت را كه آن اتفاق ناگوار فقدانی را با خود به همراه داشته، بپذیریم درد بیشتری می كشیم و رنج طولانی تری را تحمل می كنیم.شاید به كسانی برخورده باشید كه در اثر اتفاقی یكی از عزیزان خود را از دست داده اند و پذیرفتن این مسئله آن قدر برای آنها دشوار است كه ناخودآگاه مرگش را منكر می شوند هر چه این افكار قوی تر باشد، درد طولانی تر و رنج عمیق تر است. شاید كسی را بشناسید كه از همسر خودش جدا شده یا عشق زندگی اش را از دست داده و هنوز منتظر است تا جایی، یك روزی، یك جوری، آن آدم به زندگی اش برگردد در حالی كه واقعیت چیزی به جز این است و مسلم است كه روز به روز شرایط برای این فرد سخت تر می شود. 


راه حل چیست؟ اگر چیزی یا كسی را از دست می دهیم باید قبول كنیم كه از دستش داده ایم و به خاطرش سوگواری كنیم. سوگواری به این معنا كه این از دست دادن ها هیجانات منفی كه گاهاً هم در تضاد با هم هستند را در من ایجاد خواهد كرد. هیجاناتی نظیر غم، خشم احساس گناه، دلتنگی، نفرت و... فرد باید وجود این احساسات و هیجانات را بپذیرد، یعنی قبول كند كه قرار است مدت ها به خاطر آن اتفاق بد حالش بد باشد اما قرار نیست تا آخر عمر حالش بد باقی بماند.


آنچه كه در یادآوری خاطرات نقش دارد حافظه است.
ما انسان ها دو نوع حافظه داریم:
۱. حافظه شناختی
۲. حافظه هیجانی


حافظه شناختی؛ حافظه ای است مربوط به اطلاعات. مثلاً شما درباره اتفاقی كه در گذشته برایتان افتاده، اینكه كی و كجا پیش آمده، چه كسانی در آن اتفاق دخیل بوده اند و... اطلاعاتی دارد كه یادآوری این جزء از خاطرات شما، به عهده حافظه شناختی شماست. اما اینكه چه حس و چه هیجانی را از طریق یادآوری آن خاطره تجربه می كنید به حافظه هیجانی شما بر می گردد. پس برای كنار آمدن با خاطرات تلخ گذشته هم باید دو راهكار را مدنظر قرار داد و به دو دسته از ابزار مجهز شد؛ ابزار شناختی و ابزار هیجانی.برای فراموش كردن خاطرات تلخ گذشته به جز جنبه شناختی و هیجانی توصیه های زیر كمك كننده خواهد بود.


سعی كنید از یك زاویه دیگر هم به خاطرات غم انگیزتان فكر كنید. اگر شما در ایجاد آن خاطره تلخ نقشی داشته اید سهم و نقش خودتان را بپذیرید و از آن اتفاق ناگوار درس عبرت بگیرید. گاهی وقتی نگاه و دیدمان را تغییر می دهیم می توانیم حتی در اتفاقات بسیار تلخ هم موهبت هایی را پیدا كنیم. مثلاً فردی كه به هر دلیلی مجبور شده از همسر خود جدا شود، اگر به جای بد نگاه كردن به این اتفاق، به منزله یك چالش و تغییر جدید در زندگی به این اتفاق نگاه كند و بر آنچه كه علی رغم تمام نكات منفی و نقاط تاریك و سیاه ازدواج و جدایی اش برایش به همراه آوردهف توجه كند مطمئناً پذیرشش بالاتر رفته و درد كمتری را متحمل می شود. شاید بگویید آن اتفاقاتی كه خارج از اراده ماست چطور؟ مثلاً وقتی كه دست مرگ، عزیزی را از گوشه زندگی ما می برد آن وقت چه موهبتی؟! چه تغییر نگرشی؟!


در چنین مواقعی می توانید به خودتان بگویید كه من اولین نفر نیستم و آخرین نفر هم نخواهم بود. زندگی به دست آوردن و از دست دادن است. می دانید چرا افراد مذهبی با تلخی ها و سختی ها راحت تر كنار می آیند؟ (صرفنظر از توضیحات مذهبی اش كه در تخصص من نیست) چون این افراد پذیرش بیشتری دارند و به حكمت الهی اعتقاد دارند پس راحت تر تسلیم می شوند و كمتر رنج می برند.


اگر خاطرات تلخی دارید كه بر اثر دیدن محرك هایی خاص آن خاطرات برایتان زنده می شود سعی كنید در ابتدا از آن محرك ها دوری كنید مثلاً یك عكس، یك یادگاری، یك مسیر خاص و... تا زمانی كه كمی زخم تان التیام پیدا كند از چیزهایی كه یادآوری كننده آن خاطره تلخ است دوری كنید. قرار نیست ما خاطرات گذشته را به طور كلی فراموش كنیم. طبیعی است كه اگر شما عزیزی را از دست داده اید هرگز او را از یاد نبرده اید موضوع مهم اینجاست كه شما با گذشت زمان این درد را به نحو متفاوتی تجربه كنید چون قرار است كه با گذشت زمان این زخم به مرور التیام پیدا كند. قرار نیست این زخم همیشه باز بماند تا عفونت كند. قرار است كه بسته باشد گرچه ردش باقی بماند.


علی رغم اینكه یك فرد بر اثر حوادث تلخ و دردناك خیلی حالش بد باشد باز هم یكسری چیزهاست كه اندكی حالش را بهتر می كند به اینها اصطلاحاً «تعدیل كننده» می گویند. این تعدیل كننده برای هر كسی می تواند چیزی باشد. مثلاً برای یك نفر ورزش كردن، برای دیگری دیدن یك دوست یا تلفنی حرف زدن با او، برای كسی دیگر دیدن خانواده و... برای فراموش كردن خاطرات تلخ گذشته ببینید چه چیزهایی به شما لذت می بخشد و به شما نیرو می دهد تا با تلخی ها بهتر كنار بیایید، همان كار را انجام بدهید.


بخشیدن را تمرین كنید كه هم بخشیدن خود و هم بخشیدن دیگران را شامل می شود. اگر كسی هستید كه مدام دارید خودتان را سرزنش می كنید كه اگر جور دیگری عمل كرده بودید یا تصمیم گرفته بودید آن خاطره تلخ را تجربه نمی كردید دست از سرزنش كردن خودتان بردارید. به خودتان بگویید كه شما نسبت به «شرایط آن زمان» تان تصمیم گرفته و عمل كرده اید و در آن زمان نیز همین قدر دانش بصیرت و اراده داشتید، با تجربیات امروز، قطعاً جور دیگری عمل خواهید كرد. مهم این است كه اشتباهات قبل را تكرار نكنید. اگر هم دارید دیگران را به خاطر ایجاد خاطرات تلخ در زندگی تان سرزنش می كنید و با خشم و نفرت از آنها خودتان را عذاب می دهید به خاطر آرامش خودتان آنها را ببخشید. برای قطع ارتباط با گذشته و رنج بردن كمتر از آن، باید ارتباط تان را با گذشته قطع كنید. مهم نیست كه شما با احساس عشق با گذشته درگیرید یا با احساس نفرت به هر حال این هیجان شما را به گذشته متصل نگه می دارد و این جوری نمی توانید از شر گذشته و خاطراتش رها شوید. پس ببخشید.


خودتان را از حمایت اجتماعی محروم نكنید. همه ما وقتی با كسانی كه با آنها احساس صمیمیت و نزدیكی می كنیم حرف می زنیم سبك می شویم، پس با اعضای خانواده، دوستان و نزدیكان تان در مورد خاطرات تلخ تان صحبت كنید، همدلی و همدردی آنها در كنار تخلیه هیجانی تان به شما در فراموشی كمك می كند.


در مورد خاطرات تان بنویسید. تمام احساسات منفی و نامطلوبی كه آن خاطره در شما زنده می كند را بنویسید و بعد نوشته تان را پاره كنید یا بسوزانید این روش به تخلیه هیجان شما كمك می كند چون این طوری شما با آن هیجان روبرو می شوید. سركوب كردن هیجان كمكی به شما نمی كند.


به خاطر داشته باشیم رنگین كمان هم به باران و هم به آفتاب نیاز دارد تا رخ بنماید پس در زندگی نیز خاطرات تلخ و شیرین در كنار هم به رشد و بالندگی ما كمك می كنند. به قول ریچاردباخ: جایی كه برای كرم ابریشم آخر دنیاست، پروانه به دنیا می آید. پس در انتظار روزهای خوب آینده باشید.



مرتبط با: مسائل فردی ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
   
تک اسکین - قالب و ابزار وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic