apple id مشاوره خانواده - وسواس
apple id مشاوره خانواده - وسواس
 
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

 
 
نویسنده : محمد کارگر
تاریخ : شنبه 19 تیر 1395
نظرات

وسواس، یك اختلال رفتاری است كه می تواند زیرمجموعه های متعددی داشته باشد. این اختلال در هر فرد می تواند با توجه به یك موضوع خود را نشان دهد اما معمولاً وسواس ها مربوط می شوند به تمیزی و پاكیزگی، شستشو، شمارش بیش از حد، چك كردن زیاد، تكرار برخی عادات، جمع كردن اشیا یا احتكار كردن آنها و... اما این اختلال بیشتر از هر چیز دیگری در پاكیزگی و تمیز كردن بیش از حد، خود را نشان می دهد. وسواس تمیزی، اختلال رفتاری ای است كه بیشتر خانم ها درگیر آن می شوند. برخی خانم ها تصور می كنند سطوح منزل و خانه، پر از میكروب های خطرناك است كه به راحتی می توانند سبب بیمار شدن كودكان شوند، از این رو برای تمیز كردن این میكروب ها از صبح مشغول نظافت هستند و شاید تا شب چندین مرتبه وسایل خانه و سطوح را تمیز كنند و بشویند.


احتمال ابتلا به وسواس در هر فردی وجود دارد كه از این اختلال رنج می برند. این اختلال معمولاً در سنین بزرگسالی خود را نشان می دهد، مرد و زن نمی شناسد و هر كسی می تواند درگیر آن شود. لازم است بدانید كه وسواس، یك بیماری نیست و افرادی كه وسواس دارند، از یك بیماری رنج نمی برند. وسواس یك اختلال در نحوه رفتار افراد است. افراد مبتلا به این اختلال از روی فكر و منطق رفتار نمی كنند. این اختلال می تواند از والدین به فرزندان نیز سرایت كند و در آینده، آنها را نیز درگیر كند. وسواس معمولاً با افسردگی همراه می شود، زیرا این اختلال رفتاری می تواند باعث بروز علائم افسردگی در فرد شود.


هر چی می سابم تمیز نمی شه!
همان طور كه گفتیم مهمترین نوع وسواس، تمیزی و پاكیزگی است كه زنان بیشتر از مردان درگیر آن می شوند. افراد مبتلا به وسواس با گذشت زمان دچار استرس و ضعف اعصاب می شوند زیرا تكرار عادات نادرستی مثل شستن مرتب دست ها، موها، لباس ها، ملحفه ها، كف منزل، آشپزخانه و هر چیزی كه در زندگی روزمره با آن روبرو هستند، منجر به بروز خشم و عصبانیت می شود. این افراد همیشه نگران آلودگی هستند و ترس از آلوده شدن دارند، در صورتی كه این ترس كاملاً غیر منطقی و توجیه ناپذیر است. اما این بیماری باعث می شود تا كم كم از اجتماع دور شوند و به انسان های منزوی و افسرده ای تبدیل شوند. آنها حتی از رفت و آمد با دیگران پرهیز می كنند زیرا نمی خواهند ورود افراد دیگر به منزل شان، باعث آلوده شدن محیط خانه آنها شود. حتی با این وسواس، فرزند و همسر خود را نیز آزار می دهند و آنها را نیز از معاشرت با دیگران دور نگه می دارند.


وسواس ناشی از اضطراب
اگر فردی احساس كرد كه به یكی از اختلالات وسواسی دچار شده است، به عنوان اولین قدم باید به پزشك مراجعه كند. صحبت با پزشك، اطلاعات كاملی از وضعیت بیمار به دكتر می دهد و پزشك قادر خواهد بود مشكل را ریشه یابی كند زیرا گاهی منشاء وسواس؛ خشم و اضطراب و گاهی افسردگی است. در این مواقع، وقتی علت شناسایی شد پزشك برای بیمار دارو تجویز خواهد كرد یا شما را نزدیك روانپزشك خواهد فرستاد. گاهی لازم است همراه با مشاوره یا مراجعه به كلینیك های روانپزشكی به طور همزمان از درمان های دارویی نیز كمك بگیرید.


خودتان دست به كار شوید
برای خلاص شدن از شر وسواس، باید اول از خود شروع كنید و تغییراتی را در رفتارتان ایجاد كنید. همان طور كه گفته شد، اگر این اختلال برطرف نشود می تواند ناراحتی های دیگری از جمله افسردگی برای فرد مبتلا ایجاد كند. به استثنای درمان های دارویی، با چند راهكار كوچك و ساده نیز می توانید از شر این وسواس برای همیشه خلاص شوید.


فقط كافی است كه همت كنید و از این روش ها استفاده كنید:

آرامش را تجربه كنید:
مطالعه روی افراد وسواسی نشان می دهد كه اكثر آنها از استرس و اضطراب رنج می برند و این افراط، منجر به ضعف اعصاب آنها می شود. بنابراین كم كم به یك فرد عصبی تبدیل می شوند. این افراد به دلیل اینكه دائماً در حال تمیز كردن محیط اطراف خود هستند، استراحت كافی ندارند و هیچ وقت روی آرامش را نمی بینند. به عنوان اولین قدم به خانم ها توصیه می شود كه سعی كنند كمی بخوابند، یك استراحت خوب داشته باشند و با گوش دادن به یك موسیقی آرام و با استفاده از تكنیك های ریلكسیشن سعی كنند كمی آرام باشند و به خود آرامش دهند.


در عادات خود تغییر ایجاد كنید:
لازم است بدانید اختلال وسواس چیزی نیست كه یك شبه و با خوردن یك مشت قرص، دست از سر شما بردارد. برای بیرون كردن آن، باید كم كم قدم بردارید و صبور باشید. با چند تغییر كوچك در عادات وسواسی خود به مرور زمان می توانید آن را كنار بگذارید. به طور مثال صبح ها كمی دیرتر از حد معمول مثلاً حدود ۲۰ دقیقه دیرتر از روزهای قبل شروع به تمیز كردن خانه كنید یا اینكه ترتیب تمیز كردن قسمت های مختلف را تغییر دهید. تصمیم بگیرید كه چند كار را در یك روز انجام ندهید یا اگر یادتان آمد كه قسمتی از منزل را تمیز نكرده اید برای تمیز كردن آن از جایتان بلند شوید و انجام آن را به روز دیگری موكول كنید.


نگاهی به زندگی خود بیندازید:
كافی است كمی با دقت به زندگی مشترك خود نگاه كنید. آن وقت متوجه سردی ای كه میان شما و همسرتان حاكم شده خواهید شد. خانم هایی كه وسواس تمیزی دارند به دلیل اینكه از صبح مشغول نظافت خانه هستند، خیلی زود خسته می شوند و معمولاً نزدیك غروب؛ عصبی، بی رمق، و خسته به گوشه ای می افتند. همین خستگی باعث می شود تا انرژی كافی برای استقبال از همسر خود و رسیدگی به او نداشته باشند. علاوه بر این، انتظار دارند همسران شان قدر كارهای آنها را بدانند و از آنها به خاطر كار زیاد تشكر كنند اما وقتی با رفتاری برعكس مواجه می شوند، بیشتر عصبی می شوند. تمامی این موارد دست به دست هم می دهند و كار به جایی می رسد كه ناگهان متوجه می شوید به خاطر وسواس، همسر خود را از دست داده اید.


از آلوده شدن نترسید:
یكی از دلایل اصلی ابتلا به وسواس تمیزی، ترس از آلوده شدن است اما باور كنید هر چقدر شما نظافت كنید، هنوز یك فضایی از منزل وجود دارد كه آلوده است و شما قدر به دیدن آن نیستید. بنابراین ترس از آلودگی را از خودتان دور كنید. اگر نمی توانید این ترس را از خود دور كنید به شما توصیه می كنیم حتماً به یك مشاور روانشناس مراجعه كنید و مشكل خود را با او در میان بگذارید.

روی مواردی كه بیشتر وسواس دارید تمركز كنید، چند لحظه با خودتان فكر كنید و ببینید چه چیزی باعث می شود تا شما نسبت به تمیزی وسواس داشته باشید. آیا ترس از آلوده شدن باعث وسواس شما شده یا حس داشتن یك خانه تمیز و منحصر به فرد؟ خوب و با دقت فكر كنید. سپس برای لحظه ای چشمان خود را ببندید و تصور كنید كه اصلاً خانه را تمیز نكرده اید، چه احساسی پیدا می كنید؟ آیا تمیز نكردن خانه باعث عصبانی شدن شما می شود و همین خشم، باعث می شود تا وسواس تمیزی پیدا كنید؟ وقتی شروع به تمیز كردن و شستن خانه می كنید، عصبانیت شما فروكش می كند؟ برای اینكه بتوانید از شر این اختلال خلاص شوید باید هر روز این تمرین را با خود تكرار كنید و سعی كنید روی این موارد تمركز كنید كه كثیف بودن خانه، زیاد شما را ناراحت نكند و باعث برافروختگی و خشم شما نشود. اگر بعد از تمرین های مكرر یك بار چشمان خود را ببندید و با تجسم كردن خانه كثیف عصبانی نشوید، بدین معناست كه گام بزرگی در راه درمان خود برداشته اید و وسواس شما در حال دور شدن است.


به خودتان زندگی را هدیه بدهید:
كم كم از تعداد دفعاتی كه خانه را تمیز می كنید، كم كنید. مثلاً هفته ای ۷ مرتبه را به ۵ مرتبه و سپس به ۳ مرتبه كاهش دهید. با این كار، كم كم احساس می كنید كه زمان بیشتری برای رسیدگی به خود و كارهای شخصی خود دارید. شب ها آرامش بیشتری دارید و بیشتر می توانید برای همسر و فرزندان خود وقت بگذارید. دوستان جدید پیدا خواهید كرد و به جای اینكه تمام وقت خود را صرف نظافت كنید، آن را صرف انجام كارهای مورد علاقه خود خواهید كرد و آن وقت است كه متوجه می شوید زندگی روی جدیدی به شما نشان داده است و دیگر دغدغه شما، فقط نظافت خانه نیست بلكه كارهای مهمتری برای انجام دادن دارید و كارهای مربوط به منزل را می توانید هفته ای یك بار با همكاری همسرتان انجام دهید، بدون اینكه هیچ یك از شما خسته شود.


مرتبط با: مسائل فردی ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
   
تک اسکین - قالب و ابزار وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic